Scout

I Equmenia Vrigstad har vi scoutverksamhet från Spårare, Upptäckare och Äventyrare. Vi träffas på tisdagskvällarna och utgår oftast från Missionskyrkan på Sigfridsvägen 2 i Vrigstad.

Vilka är scouterna?

I över hundra år har scoutrörelsen gjort unga människor redo för livet. Scouting sträcker sig över alla geografiska, politiska och religiösa gränser och är öppen för alla. Vi kämpar för att alla barn ska känna sig välkomna och bli sedda hos oss. Vi är schyssta kompisar och behandlar oss själva och varandra med respekt. Hos oss finns ingen avbytarbänk!

Vad gör man?

Som scout gör man massa olika saker – allt från att lära sig att vara en bra kompis till att göra upp eld. I Scouterna är man ute i naturen och vandrar, paddlar kanot, går på spårning, lär sig bygga utan hammare och spik, man åker på hajk och sover i skogen, kanske i ett vindskydd som man byggt med sina kompisar. I Scouterna lär man sig också om andra länder, vad man kan göra för att förbättra miljön och hur man kan hjälpa till om det händer en olycka. På somrarna åker scouter ofta på läger. Där bor man i tält och träffar scouter från andra ställen.

Patrullen

Som scout är man med i en patrull som är en liten grupp med scouter. I patrullen samarbetar man för att klara av utmaningar och klura lösningar på problem.

Medlemskap

För att få vara scout måste man vara med i en förening som är ansluten till en förening som är med i Scouterna. Och det är Equmenia Vrigstad genom Equmenia! Därför kan vi ha scouter.

För att läsa med om medlemsavgiften i Equmenia Vrigstad, klicka här.

När och var?

Vi träffas tisdagar kl 18.30 till 19.45 i Missionskyrkan, om inget annat står i programmet.

Sofia Fogelberg 0760-44 80 34

Åldersindelningar